کار آفرين= خود شکوفا= يک درصدجامعه
محمدمهدي خوشخو
همکار یزدفردا
نقش ICT واينترنت بر کار آفريني
اصطلاح اقتصاد جديد به تدريج رواج يافته و چشم انداز جديدي را ترسيم مي کند که با گسترش فناوري اطلاعات همراه است. يک تعريف کلي از اقتصاد جديد به عملکرد اقتصاد در عصر اطلاعات اشاره دارد. در چنين اقتصادي فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) گسترش واهميت فزاينده اي پيدا ميکند. جامعه انساني طي قرون گذشته تاثيرات قابل توجهي از تغييرات فناوري پذيرفته است. ICT به ارضاي نيازهاي ارتباطي واطلاعاتي که به ايجاد دانايي در همه ابعاد کمک مي نمايد مربوط است. ICT امکانات جديدي براي تبادل اطلاعات ايجاد مينمايد و توان بالقوه اي دارد تا به قابليت انسان براي ايجاد دانش جديد بيافزايد.
موانعي که بر سر کار افريني وجود دارد
عوامل موثر در کار آفريني عوامل باز دارنده کار آفريني
- تماس با بازار
- شرکتهاي پا بر جا در بازار
- نيروي انساني توانمند محلي
- آموزش فني
- کمک هاي عرضه کننده مواد اوليه واعتبارات
- سرمايه گذاري هاي محلي
- بانکداران آگاه و جسور محلي
- مشاوران توانمند محلي
- آموزش در نوآوري
- الگوهاي موفق - عدم آگاهي از اصل يا مفهوم حيات
- نا آشنايي با بازار
- نداشتن مهارت فني
- نداشتن سرمايه اوليه
- نا آگاهي از نظر تجارت
- رضايت و نداشتن شايستگي
- ضعف هايي در اجتماع
- سازمان دستبند طلايي به دست کار آفرينان ميزند.
- فشارهايي که زمان وارد مي کند
- موانع قانوني و مقررات دست و پا گير
- سازمان هاي انحصاري وضع قوانيني درحمايت از صنايع داخلي
- ندادن جواز وحق انحصاري
فرانک وبستر در کتاب نظريه هاي جامعه اطلاعاتي بيان مي دارد که نخستين تعريف از اطلاعات که به ذهن خطور ميکند
تعريف معنا شناختي است. اطلاعات معني دار داراي يک موضوع وآگاهي يا دستوري درباره چيزي يا کسي است. اما کنت ارو معتقد است که معناي اطلاعات به طور مختصر و کوتاه عبارت است از کاهش در عدم قطعيت (ارو1979 ). اطلاعات کاربر را قادر مي سازد تا در مورد چيزي شناخت پيدا کند و از آن دانايي براي برقراري ارتباط و يادگيري و فکر کردن و تصميم گيري و نوآوري در موقع نياز استفاده نمايد. اطلاعات مواد اوليه براي دانايي است درست مانند چوب که ماده اوليه اي براي ميز است. دانايي يک شکل از سرمايه است و فن اوري يک کاربرد از دانايي براي کار است (ماسودا 1990 ). افزايش در اطلاعات منجر به بهبود ساختار دانايي موجود مي شود که به دنبال آن موجب ترقي و انتقال ساختار قديمي توسط دانايي جديد بهبود مي يابد.
افزايش
کار آفرين دانايي
جديد افزايش اطلاعات دانايي
قديمي
( نظريه شبکه هاي اجتماعي مرتبط با کار آفريني)
طبق نظريه شبکه هاي اجتماعي کار آفريني فرايندي است که در شبکه متغيري از روابط اجتماعي واقع شده است و اين ارتباط اجتماعي مي تواند رابطه کار آفرين را با منابع و فرصت ها محدود يا تسهيل نمايد. شبکه ها داراي سه ويژگي تراکم و دسترسي پذيري و مرکزيت ميباشند که به کمک اين ويژگيها اثر بخشي اين شبکه ها سنجيده مي شود. تراکم به کثرت ارتباط بين افراد دست پذير به قلمرو شبکه و تعداد واسطه هاي ارتباطي يا گروه هاي مرتبط و مرکزيت به فاصله کلي فرد از تمامي افراد ديگر و تعداد افرادي که مي توانند به وي دسترسي داشته باشند اطلاق مي گردد.
براساس قانون مکالف ارزش هر شبکه n به توان 2 است وقتي تعداد متصل به ان n باشد .
به عنوان مثال يک دستگاه تلفن به تنهايي ارزش کاربردي ندارد وقتي دو دستگاه تلفن متصل در يک شبکه داشته باشيم اين شبکه ارزش خاصي برابر يک ارتباط دارد. اگر دستگاه تلفن هاي متصل به شبکه 8 عدد بشود امکان ارتباط 8 به توان 2 است. پس ارزش شبکه به همان ارزش ارتباطات توان دوم تعداد اعضاي شبکه ميباشد. البته اين ارزش به شبکه تعلق دارد و هر يک از افراد به ميزان و نوع ارتباطي که در اين شبکه برقرار مي کنند از ارزش ان بهره مي برند. توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) باعث ايجاد شبکه عظيم با مقياس جهاني اينترنت شده است و بنابراين علاوه بر افزايش و ارزش ويژگي هاي مورد نظريه شبکه هاي اجتماعي قابليت هاي ارتباطي جديدي مانند کنفرانس از راه دور يا فعاليت هاي توزيع شده را به وجود آورده و دسترسي آسان تر وسريع تر به اطلاعات را امکان پذير ساخته اند. در کشورهاي پيشرفته اينترنت يکي از مهمترين ابزارهاي کار آفرينان است. اين افراد از طريق اين شبکه بر قابليت ها ي خود افزوده و از مزاياي آن بهره ميگيرند جايزه کار آفريني 2003 سيليکان در صنعت IT به يک شرکت ايراني تعلق گرفت که نشان دهنده کار آفرينان بالقوه در صنعت IT کشور مي باشد.
(کار آفريني موتور توسعه فناوري ICT )
با کار آفريني است که نياز ها شناخته ميشود و در رفع نيازها پيشرفت حاصل مي شود . کشورهاي پيشرفته به اين دليل پيشرفته اند که در فناوري اطلاعات پيشرفت کرده اند و توسط آن هم اقتصاد جهان را در اختيارگرفته هم به قدرت نظامي تبديل شده اند و فرهنگ جهان را به سوي خواسته هاي خود هدايت مي کنند. کارآفريني اطلاعات يا ( INFOPRENEURSHIP ) در سطوح مختلف(1) سخت افزار(2) نرم افزار(3) اطلاعات(4) ارتباطات انجام پذير است. در هر يک از اين سطوح فرصت هاي بسياري براي کار آفريني وجود دارد که نيازمند حمايت مراکز سرمايه گذاري و تلاشهاي کارآفرينانه است. کار آفريني در حوزه اطلاعات بسيار راحت تر وعملي تر از کارآفريني در ساير حوزه ها ا ست. به عنوان مثال در حوزه نيروگاه هاي هسته اي به دليل کاربرد محدود ايده هاي کمتري وجود دارد. به علاوه سرمايه گذاري فوق العاده زياد و درصد امکان پذيري کم مانع هر فعاليت کارافرينانه است در حالي که در همه جا گسترده شده است ايده هاي بسياري خلق مي شود و ميزان سرمايه گذاري مورد نياز که ايده ها را به نتيجه برساند چندان زياد نيستند. بنابراين کارآفريني اطلاعات به راحتي انجام ميشود و اين خود دليلي بر سرعت نهايي رشد فناوري اطلاعات است.
نتيجه گيري
ملاحظه شد که فناوري اطلاعات و ارتباطات تحولات زيادي در کليه فعاليت هاي اجتماعي از جمله کار آفريني به جود آورده و به عنوان مهمترين ابزار کار آفريني مدرن مورد توجه قرار گرفته است. همچنين کار آفريني در فناوري طلاعات پهنه وسيعي براي فعاليت دارد. کار آفريني لازمه توسعه فناوري و فناوري بستر کار آفريني است. بر اساس هميت نقش بستر سازي کار آفريني به عنوان يک وظيفه دولت مشخص ميشود . دولت بايد بستر کار آفريني در حوزه فناوري اطلاعات را همين شبکه هاي ارتباطي و اطلاعاتي ميباشد توسعه داده و تقويت کند و امکان دسترسي آسان همه به اين شبکه ها را فراهم نمايد ضمن اينکه فرهنگ استفاده از شبکه ها را ايجاد کرده گسترش دهد وقوا نين ومقررات لازم را تدوين و اجرا نمايند. فرارمغزها که خصوصا در فناوري نو بيشتر رايج است از نتايج ضعف کارآفريني در کشور هاي در حال توسعه است . بسياري از نيروهاي تحصيل کرده اين کشور ها صرفا علمي بار آمده وتربيت شده اند و بايد توسط ديگران مديريت شوند. افرادي هم که شخصيت کار آفريني دارند بستر کار آفريني را در اين کشورها نمي يابند. جالب اينکه از اين طريق نيروهاي متخصص خارجي را به کار مي گيرند و در راستاي اهداف خود از آنان بهره برداري ميکنند. کارآفرينان ميتوانند مشاغلي را در ابعاد تکنولوژي براي متخصصان داخل کشور و در اثر رضايت شغلي که به وجود مي آورند علاوه بر کليه مزيت هاي کار آفريني از فرار مغز ها نيز جلوگيري نمايند.
منبع مقاله: مجله خلاقيت و نوآوری ، شماره ۶
یزدفردا
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
چهارشنبه 15,ژانویه,2025